خواص شکر تیغال دکتر روازاده

حشره ای از راسته ی قاب بالان به نام Larinus Maculatus با نام محلی خزوکک (در زبان محلی خار درآور) روی ساقه و برگ و شاخه های گیاهی به نام خارشکر ، کنوره یا گل تیغال پیله ای برای نگهداری تخم ها و لارو های خود ایجاد می کند و در آن تخم ریزی می کند.
طبع این گیاه سرد و نیمه مرطوب و شبیه گیاه خارخاسک است و از تیره و خانواده گیاه کاسنی است.
پیله های این حشره به اندازه یک فندق سفید مایل به زرد و کمی شیرین است. جنس پیله این حشره از ترشحات گیاه کنوره (ماری تیغال) است. پس از رشد لارو در داخل پیله و طی دوره ی زندگی خود به صورت حشره درآمده پیله را سوراخ می کند، و از آن خارج می شود ؛ آن پیله ی به جا مانده را شکر تیِغال می نامند.

نام های دیگر : تیغال – تیهال – تران – شوک الجمل – شوک الجمال – ژوماکیوس – رعی الابل .

خاصیت اصلی و غالب شکر تیغال در درمان ناراحتی های تنفسی می باشد.

از این ماده برای درمان و یا بهبود بیماری‌های ریوی به عنوان خلط‌آور، برطرف‌کننده سرفه، تحریک کننده دستگاه تنفسی تحتانی، ملین سینه، برطرف کننده خشونت سینه، صاف کردن صدا و رفع خشکی گلو، درمان تنگی نفس و آسم استفاده می‌شود.

در چه مناطقی شکر تیغال موجود می باشد ؟

این گیاه در اطراف تهران ، دامنه های البرز ، دماوند ، شیراز و نائین سبز می شود. تبریز ، زنجناب در گلپایگان ، تفرش ، اشترانکوه و در کرمان نیز دیده می شود ; به طور کلی انواع گیاهان مولد شکر تیغال در آسیا ، آفریقا و اروپا انتشار دارد .

خواص درمانی شکر تیغال

۱- ده تا بیست گرم شکر تیغال داروی خوبی برای دستگاه تنفس است.
نحوه مصرف آن بدین شکل است که ابتدا آنرا تمیز کرده، کوبیده و خرد می کنیم.
این دارو سرفه های شدید را تسکین می دهد، ملین سینه می باشد و خشونت سینه را رفع می کند، باعث تسکین حدث اخلاط و سوزش معده می شود، صدا را صاف می کند و خشکی گلو را برطرف می سازد .
۲ – شکر تیغال را نرم بسایید. سپس مقداری شیرین بیان را بجوشانید. حالا شکر تیغال ساییده شده و آب جوشانده شیرین بیان را با هم مخلوط نمایید. هر روز پنج مرتبه و هر بار به میزان یک قاشق غذاخوری از آن را میل کنید .
سیاه سرفه و آسم را درمان می کند.
۳ – از دیگر خواص شکر تیغال این است که روزی شش مرتبه آن را با مقدار مساوی از ژلاتین بکوبید و در آب جوش بریزید و میل کنید، سرفه ای که از غلبه ی خون و صفرا باشد را درمان می کند، خشونت شش ها را برطرف می سازد و صدا را باز می کند .

مضرات و مصلح شکر تیغال

تذکر: از مضرات شکر تیغال می توان به این مورد اشاره کرد که اسراف در خوردن آن باعث به هم خوردگی حال و آشفتگی می شود.
مصلح شکر تیغال، شکر و ترنجبین می باشد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *