درمان کبد چرب از نظر دکتر روازاده

کبد چرب یکی از بیماری‌هایی است که در سال‌های اخیر شیوع فراوان داشته و افراد بسیاری را درگیر کرده است. این بیماری در طب سنتی درمان‌های متنوعی دارد.

چهار راه کار مورد تایید دکتر روازاده جهت درمان کبد چرب:

1. از روغن ارده کنجد استفاده کنید.
2. بصورت روزانه سکنجبین با عسل (سرکه انگبین) را به شکل شربت مصرف کنید.
3. شیره انگور به صورت شربت استفاده کنید.
4. یک تا دو قاشق غذاخوری خاکشیر را جوشانده، ناشتا مصرف کنید.

پیشگیری و درمان کبد چرب با طب سنتی

گوارش درست، یکی از راه‌های پیشگیری از کبد چرب است. برای مثال درست لقمه جویدن کمک بسیار بزرگی برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب است.

کبد چرب و آب یخ

از نوشیدن آب یخ و خوردن بستنی پرهیز کنید. البته نمی‌شود گفت اصلا بستنی نخوریم، بلکه بستنی محلول بخوریم، مثل آب هویج بستنی یا بستنی که کمی آب شده و رو به خنکی است، میل کنید و آرام آرام از آن بخورید که سردی یخ آن حنجره و معده را درگیر نکند.
آب را سعی کنیم با دمای معمولی مصرف کنیم. علت اینکه بعد از بستنی خوردن تشنگی ما زیاد می‌شود و میل به خوردن آب داریم یا وقتی تشنه هستیم و آب یخ می‌خوریم و دوباره میل به خوردن آب یخ داریم، چیزی نیست جز اینکه صفرای معلق در کبد، به سمت جداره نزدیک و به معده فراخوان می شود. در نتیجه حرارت در معده دوچندان شده و دوباره این میل زیاد می‌شود. ولی وقتی آب در درجه حرارت خنک (نه گرم نه یخ) نوشیده شود، تشنگی فروکش می کند.چون همراه با آب گرم رطوبت می‌آید و حرارت بیشتری را جذب نمی‌کند. بلکه این رطوبت، صفرای موجود را پاک کرده و صفرای معلق در کبد را فراخوان نمی‌کند.
به همین دلایل است که در شهرهای گرمی مانند کاشان، یزد برای اینکه بتوانند گرمای آنجا را برای فعالیت‌های کشاورزی تحمل کنند، ارده شیره می خورند تا بتوانند گرمای موجود را تحمل کنند.
همچنین در شهرهای جنوبی در فصل تابستان( به اصطلاح خرما پزان)، خرما می‌خورند که بتوانند گرما را تحمل کنند.

درمان کبد چرب با سرکه انگبین

سرکه انگبین از قدیمی‌ترین شربت‌های مفید و البته صد درصد ایرانی بوده که ترکیبات اصلی آن، سرکه انگور و عسل است. ترکیب این دو ماده شربتی شفابخش و گوارا را تشکیل می‌دهد که از گذشته‌های دور خواص متعدد آن مورد توجه اطبا طب سنتی قرار گرفته و همچنان امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرکه انگبین برای بسیاری بیماری‌های دیگر هم تجویز می‌شود.

تهیه سکنجبین به روش ابن سینا

ابن سینا در کتاب قانون روش تهیه شربت سکنجبین را اینگونه بیان می کند:
مواد مورد نیاز: سرکه یک پیمانه، عسل دو پیمانه، آب هشت واحد
روش تهیه: سرکه، عسل و آب را با یکدیگر ترکیب کنید، سپس روی حرارت قرار دهید. آن را با شعله ملایم بجوشانید تا یک سوم آب آن تبخیر شود. در زمان جوشیدن کف روی آن را جدا کرده و مقداری نعناع برای بهبود رنگ و طعم به آن اضافه کنید.
در هر وعده مصرف، یک سوم لیوان از آن را با دو سوم آب ترکیب کرده و بنوشید. بهتر است آن را با شکم خالی یا حداقل یک ساعت بعد از غذا میل کنید.

درمان کبد چرب با خاکشیر

یکی از ترکیبات عمومی برای درمان کبد چرب، استفاده از «خاکشیر» است که البته کاربردهای خاکشیر در حوزه درمان‌های طب اسلامی ایرانی بسیار گسترده است.
استفاده از جوشانده آن یک تا دو قاشق غذاخوری بصورت ناشتا، نقش بسیار چشمگیری در درمان کبد چرب و عوارض کبدی دارد. البته کنار مصرف خاکشیر باید سایر پرهیزها و تدابیر لازم را نیز رعایت کرد. مانند پرهیز از مصرف آب یخ، پرهیز از مصرف روغن‌های مایع تراریخته موجود در بازار و…
مصرف صبح ناشتا یک لیوان خاکشیر همراه با عسل، آب لیموی ترش تازه و آب گرم نیز می‌تواند اثرات درمانی گسترده‌ای داشته باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *